Op zoek naar het ultieme bewijs dat spoken bestaan, dook Peeters gedurende 2 jaar onder in de donkere tunnels die wetenschap met magie verbinden, en technologie met horror. Hij kwam regelmatig weer boven om zijn bevindingen te delen in diverse formats: van dansstuk over installatie tot radiospel… ‘Apparitions’ is de laatste van deze reeks creaties, en neemt de vorm aan van een voorstelling.
Ervan overtuigd dat magie onze relatie met de realiteit kan verrijken, neemt Peeters de rol van illusionist aan, maar raakt al snel verdwaald in zijn eigen illusies. Met behulp van enkele optische trucs uit de 19e eeuw blaast hij zijn eigen schaduw leven in, en doet een aantal geesten van de toekomst herrijzen. In een soort visueel delirium botsen echo's van Méliès of Houdini tegen de 22e eeuw aan. Misschien zijn de doden hier gewoon levend, en blijkt de toekomst zich in het heden af te spelen.
Enkele persartikels:
- Anaïs Heluin, 30/03/2022, journal La Terrasse (FR)
- Mathias Daval, 12/03/2020, I/O Gazette (FR)
- Belinda Mathieu, 09/03/2020, Télérama (FR)
- Dimo Riess, 19/06/2019, Leipziger Volkszeitung (DE)
- Dimo Riess, 13/06/2019, Leipziger Volkszeitung (DE)
Op een koude decemberochtend in 1877 meldt een jongeman zich aan op de kantoren van het wetenschappelijk tijdschrift Scientific American in New York. Zonder veel gedoe installeert hij op de redactietafel een kleine machine die hij met een zwengel activeert. Tot ieders verbazing zegt de machine: “Hello. How are you? I am a Phonograph.” Consternatie alom. De machine had gesproken. Ze had een stem.
Deze jongeman, Thomas Edison, vond het eerste instrument uit dat over de sinistere capaciteit beschikte om een stem die in werkelijkheid al uitgedoofd was weer tot leven te wekken. Zijn ‘spookmachine’ kon de stem uit het lichaam van de spreker losrukken, ze vervolgens conserveren (tot na de dood zelfs), en eindeloos weer laten herrijzen. Als een dolende ziel. Voor de mensen uit die tijd had het eerder iets magisch dan wetenschappelijks.
Precies 40 jaar later verschijnt dezelfde man, intussen grijs en beroemd, op de cover van hetzelfde Scientific American. Onder zijn foto het opschrift «Why Wizard Edison wants to communicate with those from the Beyond». In het interview bespreekt de uitvinder zijn ‘necrophone’: “Ik werk nu al een hele tijd aan een wetenschappelijk apparaat dat het personen die onze aarde verlaten hebben – de doden – moet mogelijk maken met de levenden te communiceren.”
Ziehier het verhaal dat de aanzet was tot ‘Apparitions’.