In 2003 namen Hans Bryssinck en Diederik Peeters deel aan de tentoonstelling Storage & Display in Mexico City met Los Viernes (‘De vrijdagen’). Op twee opeenvolgende vrijdagen verkennen ze de metropool langs exact hetzelfde traject, om op hetzelfde moment van de dag binnen dezelfde cadrage exact dezelfde handelingen uit te voeren.
De film plaatst actie en re-enactment naast elkaar, in de lijn van Francis Alys’ opmerkelijke Re-enactment uit 2000, waarin Alys’ wandeltocht met een geladen wapen uitloopt op zijn arrestatie, én een videoregistratie van dezelfde feiten één dag later. Maar bij Bryssinck & Peeters gaat de juxtapositie niet zozeer om de vergelijking van de spanning en intensiteit van beide performances, maar om de absurde, protocolaire exactitude van hun bewegingen in het tweede deel. In Los Viernes mondt één dag in een chaotische grootstad uit in een ceremoniële recyclage van eerdere ervaringen, als een speelse sabotage van het gedicteerde verlangen om nieuwe, authentieke impressies op te doen.
Los Viernes, een opwindende en tegelijk bevreemdende, natuurlijke én geregisseerde ervaring.'
http://waterschoenen.blogspot.com/2009/09/time-as-activity-in-kunstencentrum.html